/ Dezynfekcja klimatyzacji

KLIMATYZACJA OPOLE

Dbasz regularnie ? dłużej służy Twojemu zdrowiu

Układ klimatyzacji instalowany w pojazdach gwarantuje komfort pasażerom zarówno latem, jak i zimą. Często jednak zapominamy, o jakości powietrza dostarczanego przez te układy. Ostatnie badania dowiodły, że powietrze znajdujące się wewnątrz pojazdów jest gorszej jakości niż powietrze cyrkulujące w pomieszczeniach domowych czy biurach. Wewnątrz układu klimatyzacji żyje i rozwija się duża ilość alergenów, które po uruchomieniu wentylatora wyrzucane są do kabiny pojazdu. Mówimy tutaj o alergenach, grzybach i bakteriach, które wywołują wiele problemów układu oddechowego takich jak kaszel, ból gardła, reakcje alergiczne oraz uciążliwy oraz uporczywy zapach.
I. Dlaczego regularna dezynfekcja układu klimatyzacji jest ważna?
Bakterie, grzyby i inne drobnoustroje osadzające się na parowniku powodują powstawanie niemiłych woni i mogą wywołać reakcje alergiczne pasażerów samochodu. Parownik jest zamontowany pod deską rozdzielczą i zintegrowany z systemem wentylacji wnętrza pojazdu. Osadzająca się na jego powierzchni wilgoć ze schładzanego powietrza i brak światła stanowią idealne warunki do rozwoju bakterii, grzybów i innych mikroorganizmów. Docierają one do parownika wraz z kurzem z zasysanego powietrza i osiadają na blaszkach radiatora parownika, skąd poprzez system wentylacji docierają do kabiny. U wielu ludzi grzyby i drobnoustroje powodują kichanie, łzawienie, kaszel lub inne dokuczliwe reakcje alergiczne. Ponadto gnijące w wilgoci mikroorganizmy wywołują niemiłą, stęchłą woń.
Regularna dezynfekcja parownika niszczy zarodniki grzybów, bakterie i drobnoustroje. Jeśli jest przeprowadzona prawidłowo, nie wywołuje żadnych szkodliwych następstw.

 II. Dlaczego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tys. km?

-  Regularna wymiana filtra opole jest konieczna i zalecana przez producentów pojazdów, ponieważ w miarę osadzania się zanieczyszczeń w jego warstwie filtrującej do kabiny wpada coraz mniej powietrza.

-  Zablokowany filtr kabinowy opole może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji..

-   Zaparowane szyby to często skutek zmniejszonej przez zanieczyszczenia przepustowości filtra.

-   Zanieczyszczenia warstwy filtracyjnej mogą być przyczyną nieprzyjemnego zapachu wewnątrz pojazdu

Filtr kabinowy jest zwykle wykonany z materiału włóknistego o odpowiednio dobranej przepustowości powietrza, który zatrzymuje kurz, zanieczyszczenia i pyłki z powietrza. Jeśli filtr ma dodatkową warstwę z aktywnym węglem, odfiltrowaniu ulegają także szkodliwe gazy jak węglowodory i ozon. Biorąc pod uwagę, że w ciągu godziny przez filtr przepływa do 300 m3 powietrza, można łatwo zrozumieć, dlaczego już po roku lub 15 tyś. km przebiegu filtr osiąga ?punkt saturacyjny”, czyli zmniejszenie przepustowości o 75% w stosunku do nowego wkładu. Jeśli w tym momencie nie wymieni się filtra, nastąpi zablokowanie dopływu powietrza z zewnątrz do kabiny pojazdu. Zablokowany filtr, to także ogromne przeciążenie silnika dmuchawy, a w skrajnym przypadku nawet jego przegrzanie. Kolejny efekt zanieczyszczenia filtra to zaparowanie szyb we wnętrzu.

Jeśli problemem jest stary i zatkany filtr opole, to dodatkowo będzie to przyczyną przykrego zapachu w kabinie..

III. Skąd się bierze zapach stęchlizny w kabinie samochodu?

Przyczyną może być stary filtr kabinowy i/lub zanieczyszczony parownik. Z biegiem czasu cząsteczki kurzu zatrzymane przez filtr wchodzą w reakcję z wilgocią z powietrza. Kiedy filtr jest zbyt stary może to prowadzić do powstawania przykrego zapachu. Bakterie, grzyby i inne mikroorganizmy osadzające się i gnijące na parowniku powodują powstanie zapachu stęchlizny oraz wywołują reakcje alergiczne u pasażerów.

Regularna wymiana filtrów i regularna dezynfekcja parownika eliminują ten problem, a przede wszystkim zapobiegają jego występowaniu.

METODY ODKAŻANIA UKŁADÓW KLIMATYZACJI

 1. Ozonowanie w Opolu

Ozon zabija: bakterie, wirusy, zarodniki, pleśnie i wszystkie inne mikroorganizmy.

Bakterie, to jednokomórkowe istoty o mikroskopijnej wielkości, o bardzo prostej strukturze. Ciało bakterii chronione jest, w dużym stopniu przez trwałą błonę. Ozon ingeruje w proces przemiany materii pojedynczych komórek, hamuje i blokuje działanie enzymatycznego systemu odporności. Odpowiednia dawka ozonu przedostaje się przez komórki błony bakterii, co prowadzi do jej całkowitego rozpadu.

Ozon niszczy: środki chemiczne powodujące skażenie (pochodzące z emisji paneli, dywaników, izolacji, farb, lakierów do drewna i z tworzyw sztucznych.

Ozon eliminuje: przykre zapachy organiczne jak i nieorganiczne – niszcząc lotne cząstki, które przenoszą zapachy. Ozon nie kryje nieprzyjemnych zapachów, ozon je usuwa.

Czynniki chorobotwórcze niszczone przez OZON:

Aspergillus Niger, Bacillus Bacteria, Bacillus Anthracis, Bacillus cereus, B. Cereus, Bacillus subtilis, Bacteriophage f2, Botrytis cinerea, Candida Bacteria, Clavibacter michiganense, Cladosporium, Clostridium Bacteria, Clostridium Botulinum Spores, Coxsackie Virus A9, Coxsackie Virus B5, Diphtheria Pathogen, Eberth Bacillus, Echo Virus 29, E-coli, Encephalomyocarditis Virus, Endamoebic Cysts Bacteria, Enterovirus Virus, Fusarium oxysporum f.sp. Lycopersici, Fusarium oxysporum f.sp. Melonogea, GDVII Virus, Hepatitis A virus, Herpes Virus, Influenza Virus, Klebs-Loffler Bacillus, Legionella pneumophila, Luminescent Basidiomycetes, Mucor piriformis, Mycobacterium avium, Mycobacterium foruitum, Penicillium Bacteria, Phytophthora parasitica, Poliomyelitis Virus, Poliovirus type 1, Proteus Bacteria, Pseudomonas Bacteria, Rhabdovirus virus, Salmonella Bacteria, Salmonella typhimurium, Schistosoma Bacteria, Staph epidermidis, Staphylococci, Stomatitis Virus, Streptococcus Bacteria, Verticillium dahliae, Vesicular Virus, Virbrio Cholera Bacteria, Vicia Faba progeny.

2. Ultradźwięk w Opolu

Jest to najnowsza metoda dezynfekcji układów klimatyzacji, dezynfekująca także tapicerkę
i wnętrze pojazdu. W przeciwieństwie do odświeżaczy powietrza usuwa ona przyczynę, a nie sam skutek w postaci przykrego zapachu.

Aby układ klimatyzacji opole był poprawnie oczyszczony (a więc powietrze, które wdychamy), nie wystarczy okresowo wymieniać filtr przeciwpyłkowy. Jest on faktycznie skuteczną barierą dla kurzu i zanieczyszczeń pochodzących z zewnątrz, nie gwarantuje jednak żadnej ochrony przed mikroorganizmami, które gnieżdżą się w parowniku układu klimatyzacji.

Metoda ta polega na ultradźwiękowym rozprowadzeniu odpowiedniego środka w układzie klimatyzacji i we wnętrzu pojazdu, cco powoduje jego wniknięcie także w tapicerkę, dywaniki i kanały nawiewowe. Metoda ta eliminując pyłki, mikroorganizmy, bakterie, grzyby, zabezpiecza przed alergenami oraz usuwa nieprzyjemne zapachy, łącznie z zapachem papierosów i benzyny.

Ogólne oczyszczenie pojazdu opole sprzyja bezpieczeństwu jazdy, usuwając z otoczenia kierowcy alergeny i źródła niemiłych zapachów.

Specjalne urządzenie wytwarza ultradźwięki o częstotliwości 1.7 MHz . Zamieniają one mocno skondensowany płyn dezynfekujący w mgłę o średnicy kropel około 5 mikronów. Mgła wypełnia całe wnętrze samochodu, a także przedostaje się do parownika usuwając wszystkie zanieczyszczenia.

Ogromna powierzchnia powstałej mgły oraz mocna reaktywność środka czyszczącego dają efekt niemożliwy do osiągnięcia przy pomocy preparatów w tradycyjnej postaci. Dezynfekcja w samochodzie trwa pół godziny. Po jej zakończeniu mamy pewność, że układ klimatyzacji a także wnętrze samochodu są czyste i wolne od jakichkolwiek zapachów.

3. Czyszczenie i dezynfekcja parownika w Opolu

Parownik zasysa powietrze, które – przepływając pomiędzy jego lamelami – jest schładzane i wydmuchiwane do kabiny pojazdu.

Zanieczyszczenie lameli parownika ogranicza wymianę ciepła i prowadzi do wzrostu ciśnienia w instalacji. To skutkuje takimi samymi konsekwencjami, jak te odnoszące się do zabrudzonych skraplaczy – większe zużycie energii, częstsze awarie itd.

W przypadku parowników mamy zwykle do czynienia z innego rodzaju zanieczyszczeniami, niż to ma miejsce w przypadku skraplaczy. Są to z reguły pył, kurz itp. – które jednak, ze względu na obecną wilgoć, potrafią „skutecznie” okleić lamele i inne elementy parownika.

W przypadku parowników usunięcie brudu to jednak tylko jeden z aspektów szeroko rozumianej czystości. Odpowiednia temperatura i wilgoć – z którymi mamy tu do czynienia, stwarzają idealne warunki do rozwoju pleśni, grzybów oraz bakterii. A to stanowi realne zagrożenie dla zdrowia osób przebywających w klimatyzowanych pojazdach. Bakterie, jakie rozwijają się w parownikach mogą prowadzić do wielu – również bardzo poważnych – chorób, m.in.:

  • legionellozy, zwanej również „chorobą legionistów”, wywoływanej przez bakterie Legionella pneumphila; choroba ta w 20% przypadków kończy się śmiercią i wg szacunków, w Polsce zaledwie w 1 do 5% przypadków jest prawidłowo diagnozowana
  • bakterie Pseudomonas aeruginosa ( pałeczka ropy błękitnej ) która odpowiada za zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych i ropni mózgu
  • bakterie E.Coli ( pałeczka okrężnicy ) ( bakterie te są najczęstszym powodem sepsy ) które powodują zakażenia układu moczowego, zapalenia opon mózgowych u noworodków, zatruć pokarmowych, zapalenia otrzewnej, posocznicy, sepsy
  • bakterią Staphylococcus aureus ( gronkowiec złocisty ) który odpowiada za zakażenia skóry, zapalenia mięśnia sercowego, ostrego zapalenia wsierdzia, zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych, ropni mózgu, zapalenia żył, zakażenia układu moczowego i wielu innych schorzeń
  • bakterie Enterococcus Hirae ( paciorkowiec kałowy ) jest przyczyną zapalenia wsierdzia, zakażenia układu moczowego

Drobnoustroje rozwijające się w parownikach mogą być ponadto przyczyną alergii oraz tzw. Syndromu Chorego Budynku, który objawia się bólami i zawrotami głowy, przemęczeniem, omdleniami, podrażnieniem błon śluzowych i innymi dolegliwościami do których należą m.in.:

  • Aspergillus Niger ( kropidlak czarny ) jest on przyczyną różnych stanów alergicznych, zakażeń układu oddechowego głównie płuc i oskrzeli, a także reakcji powierzchownych na skórze,
  • Candida Albicans ( bielnik biały ) atakuje najczęściej błony śluzowe przewodu pokarmowego, jamę ustną i gardło oraz powoduje zmiany zapalne na skórze.

Na co dzień zapewne najbardziej odczuwalnym skutkiem obecności drobnoustrojów w układzie klimatyzacji bywa jednak wydobywający się z niej nieprzyjemny zapach. Często jest to powodem rezygnacji z włączenia klimatyzatora mimo panującego upału. A szkoda, bo skuteczna dezynfekcja bez problemu i z tym sobie poradzi.

Bakterie i inne drobnoustroje rozwijają się nie tylko wewnątrz parownika, ale również – a nawet przede wszystkim – w układach odprowadzania skroplin, gdzie warunki do ich namnażania się są wyjątkowo korzystne.

Z powyższych powodów do czyszczenia parowników ( i układów odprowadzania skroplin) należy używać preparatów posiadających właściwości biobójcze, eliminujących szkodliwe drobnoustroje, a w szczególności bakterie i grzyby.